Terapii Naturiste

Mineralele in viata noastra

Informatiile obtinute aici despre substante si minerale se refera strict la rolul alimentar, inclusiv ca si componente ale vitaminelor sau contributia adusa la mineralizarea organismului.

Acid folic

  • Vitamina/mineral: acid folic,  parte din B-complex
  • RDA sau DV: 180-200 mcg
  • DV optim: 400-2000 mcg
  • Functie nutritionala: inmultirea celulelor si dezvoltarea corpului, reproducere, sinteza proteinelor
  • Activ impreuna cu: B-complex, in special B12
  • Afectiuni tratate: adeficienta B12, oboseala, stres, dereglari menstruale si de reproducere.

Acidul folic - datorita lui, celulele organismului functioneaza corespunzator: se divizeaza si transmit mai departe, altor celule, informatia genetica. Acidul folic, luat inainte de sarcina sau in timpul sarcinii, fereste fatul de probleme serioase in dezvoltare.

Cele mai bogate surse le ofera: drojdia (o lingura - 313 mg), bananele (o banana de dimensiune medie - 33 mg), spanacul gatit (1/2 pahar - 82mg), sfecla rosie gatita (1/2 pahar - 66 mg), broccoli fiert (1/2 pahar - 44 mg), painea graham (o felie - 16 mg), germenii de grau (2 linguri - 40 mg), fasolea rosie gatita (1/2 pahar - 34 mg).

Biotina

  • Vitamina/mineral: biotina, parte din B-complex
  • RDA sau DV: 30-100 mcg
  • DV optim: 100-200 mcg
  • Functie nutritionala: ajuta la fixarea vitaminelor tip B, ajuta la energizare (ciclul Krebs) in sinteza lipidelor si proteinelor, producerea celulelor
  • Activ impreuna cu B-complex, C
  • Afectiuni tratate: oboseala, dureri musculare, depresii, par si ochi uscati.

Calciul

  • Vitamina/mineral: calciu
  • RDA sau DV: 200-1200mg
  • DV optim: 800-1500 mg
  • Functie nutritionala: sistem osos si dentitie, acumulare de fier, relaxarea nervilor, rezistenta
  • Activ impreuna cu A, C, D, F, magneziu, fier, fosfor
  • Surse naturale de calciu: laptele si produsele lactate, galbenusul de ou, conopida, semintele de susan, soia, fasolea, mazarea, telina, anumite ape minerale, sardelele din conserve. Cele mai bogate surse le ofera: laptele slab (un pahar - 302 mg), iaurtul (un pahar - 415 mg), sardelele cu oase (850 g - 375 mg), broccoli fiert (1/2 pahar - 50 mg), caisele uscate (1/2 pahar - 44 mg).

Semnele carentei de calciu

Lipsa de calciu este cea mai frecventa tulburare minerala a organismului si are manifestari diferite, in functie de gravitatea sa. La persoanele cu o usoara lipsa de calciu apare o senzatie de amorteala sau de furnicaturi in membre (calciul raspunde de transmiterea influxurilor nervoase), contracturi musculare necontrolate (carcei), dereglari ale ciclului menstrual, osteoporoza, frecventa crescuta a cariei dentare, stari de melancolie, apatie. In cazul lipsei severe de calciu apar insomnia, palpitatiile, vindecarea lenta a ranilor, starea de irascibilitate fara motiv aparent, starile depresive, durerile de cap intense, senzatia de lipsa de aer nemotivata. La copii apar rahitismul si tulburarile de crestere. Se constata, de asemenea, tulburari de dinamica sexuala, scaderea potentei la barbati si o inclinatie marcata spre frigiditate la femei.

Calciul garanteaza sanatatea oaselor si a dintilor, raspunde de coagularea sangelui si de tensiunea corespunzatoare.

Recomandari

Afectiuni tratate: probleme ale sistemului osos si dentitiei, musculatura dureroasa, probleme ale sistemului nervos, palpitatii, insomnie.
- suplimentarea cantitatii de calciu este in mod special recomandata persoanelor care sufera de spasmofilie acuta sau cronica, osteoporoza, alergie, tulburari de concentrare, astenie, dureri de cap, tulburari de menopauza, hemoragii prelungite, iritabilitate sau nervozitate. Cea mai mare nevoie de un aport sporit de calciu o au copiii in perioada de crestere (mai ales intre 10 si 18 ani) si femeile in perioada de graviditate.

Suplimente nutritionale pe baza de calciu

- calciu biologic - obtinut din extract din oua de prepelita si un produs pe baza de alge din Marea Neagra;
- un supliment pe baza de ginseng, la care s-a adaugat calciu si magneziu; Calcium, Magnezium & Zinc.

Cateva observatii foarte importante

1. Pentru a fi asimilat si a-si exercita functiile, calciul are nevoie de cateva "ajutoare", adica de alte vitamine si minerale: vitamina D (sinteza acesteia se face spontan prin expunerea pielii la soare), vitamina A (o gasim in cantitati mari in catina si in morcovii cruzi), vitamina C (din macese, lamai si citrice in general) si magneziul, care are o importanta foarte mare si vom vorbi despre el in continuare.
2. Adesea lipsa de calciu nu apare din cauza faptului ca acest mineral nu este in cantitati suficiente in alimentele consumate, ci din cauza ca organismul nu reuseste sa-l asimileze. In acest sens, este foarte important aportul de vitamine si minerale mentionate mai sus, dar si un mod corect de viata. S-a constatat, de pilda, ca persoanele care au un regim lactovegetarian si care consuma foarte multe legume si fructe crude asimileaza mult mai bine calciul, fara a avea nevoie de suplimente nutritive.
3. Suplimentele de calciu nu se iau impreuna cu cele de fier, deoarece in acest fel va fi blocata asimilarea acestuia din urma. Un studiu recent a pus in evidenta ca cei care iau inainte de culcare suplimente sintetice de calciu (gluconat, carbonat sau citrat de calciu) au o pregnanta tendinta de a... sforai.

Precautii si contraindicatii

Evitati sa luati mai mult de 2000 mg de calciu/zi din tablete sau fiole sintetice, deoarece riscati producerea unei hipercalcemii traduse prin greata, varsaturi, disparitia apetitului, dureri de cap si musculare, uscarea gurii si a nasului, constipatie, scaderea ritmului cardiac, calculoza renala, iar pe termen lung, chiar insuficienta renala. Nu vor folosi suplimente sintetice de calciu persoanele care sufera de calculi renali calcici si persoanele cu insuficienta cardiaca, aflate in tratament cu digitalice. Niciodata nu se va administra calciu neinsotit de magneziu.

Cholina

  • Vitamina/mineral: cholina, parte din B-complex
  • RDA sau DV: 60 mg
  • DV optim: 50-250 mg
  • Functie nutritionala: metabolismul proteinelor si lipidelor, transmiterea impulsurilor nervoase
  • Activ impreuna cu: B-complex
  • Afectiuni tratate: arteroscleroza, hipertensiune, tinitus, probleme ale ficatului.

Clorul

  • Vitamina/mineral: clor
  • RDA sau DV: 500 mg, excesul distruge vit. E si flora intestinala
  • DV optim: 500 mg
  • Functie nutritionala: digerarea proteinelor, detoxifierea ficatului, echilibreaza acizii alcalini, deparazitarea stomacului
  • Activ impreuna cu -
  • Afectiuni tratate: pierderea dintilor si a parului, probleme digestive, ale muschilor.

Cromul

  • Vitamina/mineral: crom
  • RDA sau DV: 50-200 mcg
  • DV optim: 100-300 mcg
  • Functie nutritionala: regleaza insulina, energizarea circulatiei, glanda tiroida si adrenala
  • Activ impreuna cu -
  • Afectiuni tratate: metabolismul glucidelor, arteroscleroza, oboseala.

Cuprul

  • Vitamina/mineral: cupru
  • RDA sau DV: 1,5-3 mg, peste 10 mg poate deveni toxic
  • DV optim: 1,5-3 mg
  • Functie nutritionala: activitate enzimala, absorbtia fierului, proces de insanatosire, piele, cresterea parului, dezvoltarea celulelor
  • Activ impreuna cu: zinc, fier, cobalt
  • Afectiuni tratate: crestere incetinita, probleme ale pielii si respiratiei, anemie.

Fierul

  • Vitamina/mineral: fier
  • RDA sau DV: 10-15 mg
  • DV optim: 15-30 mg
  • Functie nutritionala: hemoglobina, absorbtia fierului in celule, oxigenarea muschilor.
  • Activ impreuna cu: C, B-complex, cupru, calciu.

Surse naturale de fier: galbenusul de ou (doua galbenusuri de ou asigura necesarul de fier pentru o zi intreaga), cerealele integrale, ciupercile. Cantitati insemnate de fier, dar ceva mai greu asimilabile, contin radacina de patrunjel, smochinele, stafidele si caisele uscate, spanacul, urzicile, cartofii fierti in coaja, migdalele si celelalte fructe cu coaja lemnoasa.
Cele mai bogate surse le ofera: ficateii de pui (850 g - 7,5 mg), carnea de vita (850 g - 3 mg), carnea de pui (850 g - 1,4 mg), caisele uscate (1/2 pahar - 3,6 mg), stafidele (1/2 pahar - 2,6 mg), fasolea gatita (1/2 pahar - 2,4 mg), mazarea gatita (1/2 pahar - 2,1 mg), spanacul fiert (1/2 pahar - 2,4 mg).

Semnele carentei de fier

Anemie, iritabilitate, slabiciune, respiratie scurta, dureri de cap (mai ales in zona fruntii), oboseala, ameteala, paloare (care nu este insa un simptom obligatoriu). In cazul unei lipse grave de fier, apare o astenie marcata, pierderea luciului si soliditatii unghiilor, uscaciunea gurii cu aparitia unor leziuni, dureri la inghitire, senzatie de lipsa de aer, palpitatii, tulburari grave de ciclu menstrual.

Recomandari

Fierul transporta oxigenul in organism, mareste rezistenta la efort fizic si intelectual, intareste rezistenta organismului, previne anemia.

Afectiuni tratate

Anemie, oboseala, unghii casante, paliditate, mers ingreunat. Perioada de sarcina, perioada de crestere la copii si adolescenti (marirea brusca a volumului de sange duce la epuizarea rezervei de fier din organism), perioada de convalescenta, hemoragii diverse (inclusiv cele menstruale), tulburari de asimilatie, rezistenta scazuta la efort, slabiciune corporala.

Suplimente nutritionale pe baza de fier

Uleiul de catina; o combinatie interesanta de alge marine, ginseng si macese; un supliment semisintetic.

Observatii importante

1.In ciuda dietei foarte bogate in carne (carnea rosie este foarte bogata in fier) a omului modern, cazurile de anemie feripriva sunt tot mai frecvente, afectand 20% din femei, 3% din barbati, 50% din gravide si aproape 15% din adolescenti. Cauza anemiei nu este insa intotdeauna aportul insuficient de fier, ci deficientele in asimilatie date de intoxicarea colonului prin consumul de proteine animale, perturbarea echilibrului endocrin prin consumarea de alimente cu aditivi sintetici, abuz medicamentos.
2. Abuzul de aspirina, consumul de cafea si ceai negru, administrarea de antiinflamatoare cortizonice duc la tulburari de asimilare a fierului.
3. Administrarea de suplimente cu vitamina C ajuta foarte mult la asimilarea fierului. Vitamina C o gasim in macese, afine, coacaze negre, lamai, grapefruit, ardei iute, majoritatea fructelor proaspete.

Precautii si contraindicatii

Un tratament mai lung de o saptamana cu suplimente de fier se face sub supravegherea medicului. Tot mai multi cercetatori avertizeaza asupra riscurilor pe care le presupune administrarea de suplimente sintetice de fier care au efecte mult mai daunatoare decat anemia si, ce este mai grav, ireversibile: tulburari hepatice care pot ajunge pana la ciroza (rezervele de fier se acumuleaza mai ales in ficat), o anumita forma de diabet (asa-zis bronzat, din cauza culorii pe care o capata pielea), tahicardie, risc de artrita (prin depunerea fierului in articulatii), risc de sterilitate si impotenta.

Fosforul

  • Vitamina/mineral: fosfor
  • RDA sau DV: 800-1200 mg
  • DV optim: 800-1200 mg
  • Functie nutritionala: imbunatatirea dezvoltarii celulelor si oaselor, hranire si absorbtie a glucidelor, activitate nervoasa si cerebrala
  • Activ impreuna cu: A, D, F, fier, calciu, proteine
  • Afectiuni tratate: probleme ale sistemului osos si ale dentitiei, slabiciune, oboseala, probleme ale sistemului nervos.

Inositol

  • Vitamina/mineral: inositol, parte din B-complex
  • RDA sau DV: 60 mg
  • DV optim: 50-300 mg
  • Functie nutritionala: metabolismul lipidelor si al colesterolului, par, creier, ochi, controlul greutatii
  • Activ impreuna cu: B-complex, C, fosfor
  • Afectiuni tratate: arteroscleroza, constipatie, probleme ale pielii si parului, insomnii, greutate.

Iodul

  • Vitamina/mineral: iod
  • RDA sau DV: 150 mcg
  • DV optim: 100-255 mcg
  • Functie nutritionala: tiroida, rata metabolismului
  • Activ impreuna cu: -
  • Afectiuni tratate: probleme ale tiroidei, vezica.

Magneziul

  • Vitamina/mineral: magneziu
  • RDA sau DV: 280-350 mg
  • DV optim: 300-500 mg
  • Functie nutritionala: absorbtia calciului si a vitaminei C, sistem nervos puternic, oase, muschi, inima; energizare
  • Activ impreuna cu: C, D, B6, calciu, fosfor, proteine
  • Surse naturale de magneziu: cerealele integrale si fulgii de cereale integrale (porumb, grau, ovaz, orz, secara), nucile, alunele, smochinele, migdalele, merele, legumele verzi, laptele, ouale, ciocolata, crustaceele. Cele mai bogate surse le ofera: bananele (una de dimensiune medie - 50 mg), alune de pamant (1/4 pahar - 63 mg), drojdia (2 linguri - 36 mg), germenii de grau (2 linguri - 40 mg).

Semnele carentei de magneziu

Dureri de cap, ameteli, tremuraturi, senzatie persistenta de lipsa de aer sau de presiune toracica, insomnie, senzatie de furnicatura sau amorteala a membrelor, carcei, scaderea tensiunii arteriale, fragilitate a unghiilor, a parului si a dintilor, palpitatii cardiace, reactii alergice frecvente, scadere a rezistentei la infectii, agravare a reumatismului degenerativ, stari depresive sau isterice, lipsa de apetit, oboseala, teama, aritmie cardiaca, hipoglicemie, sindrom premenstrual. Magneziul ajuta la eliberarea caloriilor din mancare, previne cresterea tensiunii, ne fereste de aritmie, este o componenta esentiala a oaselor si tesuturilor.

Afectiuni tratate

Nervozitate, iritabilitate, slabirea muschilor, probleme cardiace, oboseala, depozitare de calciu.

Suplimentele de magneziu sunt la ora actuala larg folosite in practica medicala pentru prevenirea tromboflebitei, a ischemiei cardiace (mai ales cea provocata de cheagurile de sange), a aterosclerozei, vindecarea starilor de contractura musculara cronica, impiedicarea formarii depozitelor de calciu in tesuturile moi si in rinichi (sub forma de piatra la rinichi), reducerea colesterolului, inlaturarea colicilor abdominale si renale, tratarea insomniilor rebele. Apele minerale bogate in magneziu sunt un excelent remediu in gastrita hiperacida si in ulcerul gastric, avand capacitatea de a tampona sucurile gastrice.

Suplimente nutritionale pe baza de magneziu

Calciu, magneziu si zinc; Lecitone Magnezium si Ephodyne.

Doua observatii importante

1. Magneziul se asimileaza foarte bine atunci cand este asociat cu vitamina B6, motiv pentru care consumarea zilnica de cereale integrale, care sunt bogate in vitaminele din complexul B, este un tratament foarte bun. Cei care iau suplimente de magneziu, naturale sau nu, ar trebui sa consume in paralel si tarate de grau: 1-3 linguri pe zi.
2. Alimentatia cu multa carne impiedica asimilarea magneziului, fixand ireversibil magneziul intestinal. De asemenea, consumul de alcool - chiar si in cantitati mici - provoaca lipsa de magneziu, deoarece acesta va fi eliminat masiv prin diureza. De altfel, tratamentul alcoolicilor se face si prin suplimentarea magneziului, care le elimina o anumita nervozitate, precum si tremuratul mainilor, specific abstinentei.

Precautii si contraindicatii

Nu se administreaza suplimente sintetice si semisintetice pe baza de magneziu persoanelor care sufera de insuficienta renala sau cistita (creste riscurile formarii calculilor). Daca suferiti de bloc auriculoventricular, consultati medicul inainte de a incepe administrarea pilulelor cu magneziu. In timpul tratamentelor cu Tetraciclina, veti lua suplimentul de magneziu numai dupa trei ore de la administrarea antibioticului.

Manganul

  • Vitamina/mineral: mangan
  • RDA sau DV: 2-5 mg
  • DV optim: 10-15 mg
  • Functie nutritionala: activeaza metabolismul si enzimele, formarea oaselor
  • Activ impreuna cu: B1, E, calciu, fosfor
  • Afectiuni tratate: disfunctionalitati ale glandelor, ameteli, coordonare musculara slaba.

PABA

  • Vitamina/mineral: PABA*, parte din B-complex
  • RDA sau DV: 10 mg
  • DV optim: 10-100 mg
  • Functie nutritionala: protectie naturala la bronz, piele, par, metabolismul proteinelorutatii
  • Activ impreuna cu: A, C, D, E, fosfor
  • Afectiuni tratate: incaruntire, plagi ale pielii, oboseala.

Potasiul

  • Vitamina/mineral: potasiu
  • RDA sau DV: 3000 mg
  • DV optim: 2000-5000 mg
  • Functie nutritionala: presiune osmotica a fluidelor corpului, echilibru al acizilor-baza, impulsuri nervoase, contractia muschilor.
  • Activ impreuna cu: B, sodiu

Surse naturale de potasiu

Cartofi, rosii, seminte de floarea-soarelui, boabe de cereale, fructele proaspete - grapefruit, portocale, mere, struguri, banane, lapte, cafea, ceai. Cele mai bogate surse le ofera: cartofii copti (unul de dimensiune medie - 755 mg), avocado (1/2 fruct de dimensiune medie - 604 mg), bananele (200 g - 550 mg), fasolea rosie gatita (2/3 pahar - 340 mg), laptele slab (un pahar - 408 mg), alunele de pamant (nesarate - 740 mg, sarate - 700 mg).

Semnele carentei de potasiu

Oboseala fara motiv, crampe musculare, nervozitate, aritmie cardiaca, hiperexcitabilitate neuro-musculara, stari depresive, stari de voma, balonari, paralizie, hipotensiune, sete.

Recomandari

Potasiul regleaza tensiunea si ritmul inimii.
- probleme renale si cardiace, insomnie, slabire musculara, hipertensiune
- hipertensiune, tulburari cardiace si vasculare produse de un aport sporit de sare si condimente in alimentatie, diabet de tip II, enterita acuta, grabirea refacerii tesuturilor in cazul interventiilor chirurgicale, arsurilor sau traumatismelor de tot felul.

Suplimente nutritionale pe baza de potasiu

In mod normal, suplimentarea nu este necesara, deoarece alimentele vegetale mentionate, care sunt de uz larg, contin suficient din acest element. Un kilogram de mere, de exemplu, asigura necesarul de potasiu si poate constitui chiar o terapie in sine in afectiunile mentionate mai sus. Deficitul de potasiu apare in zilele noastre doar ca o consecinta a consumului ridicat de carne si de alimente rafinate (margarina, ulei, faina alba, dulciuri din comert etc.) si se poate redresa foarte rapid printr-o simpla dieta vegetariana.
Suplimentul sintetic cel mai frecvent folosit in cazul deficientelor de potasiu este gluconatul de potasiu sub forma de tablete sau fiole, insa el se administreaza doar la recomandarea medicului, in cazurile de deficienta grava.

Observatii importante

1. Carenta de potasiu apare adesea la administrarea de cortizon si derivatii sai, de aspirina, de diuretice si laxative de sinteza. De asemenea, s-a constatat scaderea nivelului potasiului in cazul bolilor renale, infectiilor grave si al scaderii bruste a proteinelor din alimentatie.
2. Deficienta de potasiu mai apare la persoanele care consuma alcool si cafea, precum si in cazul curelor drastice de slabire, mai ales in cele in care se introduc foarte multe proteine in alimentatie.

Seleniul

  • Vitamina/mineral: seleniu
  • RDA sau DV: 55-70 mcg, peste 900 mcg devine toxic
  • DV optim: 50-200 mcg
  • Functie nutritionala: antioxidant, elasticitatea tesuturilor si a pielii, metabolism ridicat si crestere, fertilitate masculina.
  • Activ impreuna cu: E
  • Afectiuni tratate: imbatranire prematura, arteroscleroza, disfunctionalitati ale potentei.

Sodiul

  • Vitamina/mineral: sodiu
  • RDA sau DV: 1,5-3 mg, peste 10 mg devine toxic
  • DV optim: 1,5-3 mg
  • Functie nutritionala: activitate enzimala, absorbtie a fierului, proces de insanatosire, par, piele, dezvoltarea celulelor si pastratea elasticitaii pielii.
  • Activ impreuna cu zinc, fier, cobalt.
  • Afectiuni tratate: crestere tarzie, probleme respiratorii si ale pielii, anemie.

Zincul

  • Vitamina/mineral: zinc
  • RDA sau DV: 12-15 mg, devine toxic peste 150 mg
  • DV optim: 20-50 mg
  • Functie nutritionala: prostata, sinteza DNA si RNA, activitate buna a vit. B-complex si insulinei, cicatrizare rapida
  • Activ impreuna cu: AS, cupru, calciu, fosfor
  • Afectiuni tratate: probleme ale prostatei, cicatrizare intarziata, senilitate, oboseala.

Zincul e necesar pentru formarea oaselor, ajuta la digerarea proteinelor si la transformarea in energie a caloriilor din mancare. Stimuleaza activitatea intelectuala si imbunatateste imunitatea organismului.

Cele mai bogate surse sunt: carnea de curcan (850 g;3,7 mg), carnea de porc slaba (850 g-2,6 mg), migdalele (1/4 pahar - 1,2 mg), laptele slab (un pahar - 0,9 mg), germenii de grau (2 linguri - 1,8 mg), stridiile (6 bucati de dimensiune medie - 125 mg).



Diverse



Tarancuta

Remedii populare

Propolisul in afectiunile respiratorii - Se cumpara de la piata un bastonas de propolis solid, din care se ia o farama cat o gamalie de chibrit, care se lipeste in adancitura dintre masele, seara, la culcare. Propolisul se dizolva lent, este preluat de saliva si astfel se face ungerea intregii zone afectate.



tratament - terapie - naturist - reţete - sănătate - boala - medicina - alternativă - populară - catalog plante medicinale